GDPR 101 – Uw essentiële startpunt voor Compliance

GDPR 101 – Uw essentiële startpunt voor Compliance

Bent u reeds begonnen met de voorbereidingen voor GDPR Compliance? Indien u dit nog niet heeft gedaan, dan is het nu tijd om u wegwijs te maken voor wat u nodig heeft. De General Data Protection Regulation is de nieuwste EU wet die ontworpen is voor het beschermen van persoonlijke data privacy in een altijd-online wereld. Het  heeft betrekking op alle EU en niet-EU organisaties die persoonlijke data verzamelen of verwerken. De inspanning die nodig is om hier aan te voldoen hangt af van de data infrastructuur en processen welke u reeds in gebruik heeft.



7 feiten over GDPR
  1. Het wordt al op 28 Mei 2018 geïntroduceerd. Dat is niet veel meer dan 2 maanden weg. Dus als u nog niet gestart bent met uw compliance dan moet u nu toch echt beginnen!
  2. Het heeft betrekking op iedereen. Dat betekent publieke en private sector organisaties van alle rangen en standen, zowel binnen als buiten de EU.
  3. Privacy gegarandeerd. U moet de garantie kunnen geven dat de privé data die u verzameld en/of verwerkt veilig is – of u zult de serieuze consequenties hiervan ondervinden.
  4. Huur een specialist in! Of neem een Data Protection Officer in dienst om te zorgen voor volledige compliance.
  5. Uw klanten hebben meer macht. Ze zullen wettelijk meer invloed hebben op de data die u van hen bewaart – inclusief u te dwingen om deze te verwijderen, en te bewijzen dat u dat gedaan heeft.
  6. Het in de doofpot stoppen is geen optie. U moet een schending van de wet binnen 72 uur rapporteren of de consequenties zullen nog serieuzer worden wanneer de waarheid uit lekt.
  7. Het niet naleven hiervan zal duur uitpakken. Schendingen van de wet zullen u 4% van u wereldwijde omzet of € 20 miljoen euro kosten. 

Hoe te beginnen met GDPR Compliance?

Een volledige analyse van GDPR Compliance strategieën zijn te uitgebreid voor een kort blog bericht. Maar hier zijn enkele suggesties om te beginnen:
  • Maak u mensen bewust. Gebruik workshops, nieuwsberichten, vergaderingen of andere communicatie kanalen om iedereen in uw organisatie bewust te maken van wat GDPR is en waarom het zo belangrijk is.
  • Doe een audit. Zorg dat je weet welke data u heeft, waar het vandaan kwam, waar het nu is en wie hier toegang toe heeft.
  • U moet garanderen dat uw data beveiligd is. Neem contact op met uw IT team en/of externe partners over welke wijzigingen gemaakt moeten worden om beveiliging te kunnen garanderen.
  • Zorg dat u elke klant een kopie kunt geven van welke dat u over hen heeft. En zorg dat u kunt bewijzen dat u het heeft verwijderd wanneer ze hier om vragen.
  • Neem ieder element van uw infrastructuur in acht, neem alle apparaten en communicatie kanalen op in uw compliance strategie.

Natuur zullen wij, Dekkers IT Solutions & Consultancy, zorgen dat onze oplossingen onze klanten helpen bij het nemen van de juiste stappen richting het verzekeren van GDPR Compliance. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

Klanten aan het woord



Specsaver

"BMC FootPrints is de beste service management oplossing voor het realiseren van een wereldwijde uitbreiding en de wijze waarop verzoeken worden beheerd."

Mirage ICT Services

"Maar belangrijker nog dan geld is de enorme winst in klanttevredenheid die niet in geld valt uit te drukken."

intoto

"LabTech kent veel meer mogelijkheden dan de alternatieven. Het mooie aan LabTech is dat het native Windows is. Dat werkt heel prettig omdat je op een veel dieper niveau zaken kunt instellen.". Patrick Das, eigenaar inToto

PEAK-IT

" Een partner is voor ons even belangrijk als de techniek. Natuurlijk speelt ook de prijs een rol, maar deze is niet doorslaggevend."  - Fred van Slooten, Business Alliance Manager bij PEAK-IT

Standby Automatisering

"het belangrijkste verschil is dat we in het verleden adequaat reageerde op storingsmeldingen en we nu met LabTech Software in staat zijn om proactief in te grijpen en storingen juist voorkomen". - LEON BLOKLAND, CEO VAN STANDBY AUTOMATISERING